22 December, 2015
Muotiromaaneja vai kansanrunoutta?

Muotiromaanit ovat kirjoja, joissa lähes yhtä tärkeässä osassa juonen kanssa ovat vaatteet, muotitalot ja pukeutuminen. Tunnettuja muotiromaaneja ovat esimerkiksi ”Paholainen pukeutuu Pradaan” -kirja sekä ”Gossip Girl” -kirjasarja, jotka ovat tulleet tunnetuiksi myös tv-ruudulla ja elokuvakankaalla.
Muotiromaanit tulevat suurimmaksi osaksi Yhdysvalloista amerikkalaisten kirjoittajien käsistä eikä tämä ole sattumaa. Amerikkalaisen yhteiskunnan tunnetaan yleisesti olevan erittäin muoti- ja ulkonäkökeskeinen, ja todella on väliä, mitä oma vaatekaappi sisältää. Muotiromaanit tarkoituksella esittelevät tätä puolta amerikkalaisesta kulttuurista ja ajasta – lähes kansanrunouden lailla.
Kertomarunot, sadut ja tarinat
Kansanrunous käsittää kansan kiteytyneen sanallisen perinteen eri tavoin. Kansanrunous voi olla lauluja, sananlaskuja, arvoituksia, loitsuja, taikoja tai vaikkapa leikkejä. Tärkeä osuus kansanrunoutta ovat myös kertomarunot, sadut ja tarinat.
Tärkeintä kansanrunoudessa on sisältö: kansanrunous sisältää jotakin kulttuuriin sidottua viisautta, joka kulkee sanoissa, leikeissä ja loruissa sukupolvelta toiselle. Kun tätä määritelmää tarkastellaan objektiivisessa valossa, sopii muotiromaanikin määritelmään lähes ongelmitta, vaikkakin vain epävirallisesti.
Ulkonäön ja statuksen määrittäminen vaatetuksella on amerikkalaisessa kulttuurissa niin sisäänrakennettua ja jokaiselle yhteiskuntaan kuuluvalle tärkeää tietoa, että tavallaan muotiromaaniakin voidaan ajatella lähes kansanrunoutena. Muotiromaaneista lukija voi oppia tärkeää tietoa vaatteista ja muotinimistä.
Elämäntapashoppailu
Amerikkalaisille shoppailu on lähes elämäntapa, joka on nopeasti levinnyt myös eurooppalaiseen maailmankuvaan. Shoppailua pidetään hauskana ajanvietteenä erityisesti naisten maailmassa, ja tämä näkyy vahvasti myös amerikkalaisissa televisiosarjoissa.
Nykyisin on yhä yleisempää myös ostaa vaatteet, asusteet ja kengät netistä, sillä tämä ei vaadi kotoa poistumista shoppailua varten, ja eri tuotemerkkien valikoimaa on helpompi tarkkailla netissä. Muodista tietämättömiä ja epämuodikkaasti pukeutuvia henkilöitä pidetään erityisesti isoissa kaupungeissa ja kouluissa joko köyhinä tai tynnyrissä kasvaneina ja huoliteltua ulkonäköä arvostetaan.
Ulkonäkökeskeisyys ja muotitietoisuuden arvostaminen on tiukassa yhteydessä julkisuuden henkilöiden ihannointiin. Laulajia, näyttelijöitä ja muita julkkiksia arvostellaan jatkuvasti heidän ulkonäöstään, kehon rakenteestaan sekä erityisesti vaatevalinnoistaan. Jokainen haluaisi olla yhtä suuri tähti kuin julkisuuden huipulla komeilevat henkilöt.
Elä amerikkalaista unelmaa
Tästä tavoittelusta koko amerikkalaisessa unelmassakin on kyse: olitpa sitten kuka vain ja olipa taustasi minkälainen tahansa, sinullakin on mahdollisuus nousta suureksi tähdeksi. Tähtitavoittelussa tärkeää on tietenkin myös ulkonäkö, sillä vain edustuskelpoisimmat voivat loistaa valokiilassa.
Tieteelliset tutkimukset todistavat, että ulkonäkö sekä vaate-, kenkä- ja asustevalinnat vaikuttavat huomattavasti myös esimerkiksi työpaikkojen saantiin sekä yleiseen kohteluun. Ei siis ihme, että muotiin keskittyvät romaanitkin ovat saaneet huomattavan suosion tällaisessa kulttuurissa.